Odlučili ste otvoriti trgovačko društvo, a ne znate otkud krenuti? Ne brinite, zato smo mi ovdje. Prvenstveno morate odlučiti želite li otvoriti društvo s ograničenom odgovornošću (d.o.o.) ili jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću (j.d.o.o.).
J.d.o.o. vs d.o.o.
Za otvaranje jednostavnog društva s ograničenom odgovornošću potrebno Vam je svega 10 kuna temeljnog kapitala. Nakon toga društvo ima obavezu rasporeda dobitka, što znači da 25 posto dobitka stavlja u zakonske pričuve, sve dok se temeljni kapital ne poveća do iznosa od 20.000 kuna. Temeljni kapital društva s ograničenom odgovornošću iznosi 20.000 kuna. Najmanje 1/4 tog iznosa mora se uplatiti prije upisa društva u sudski registar, a ostatak najkasnije u roku od godinu dana od dana upisa društva u sudski registar.
-
Temeljni kapital:
- j.d.o.o. - 10,00 kuna
- d.o.o. - 20.000,00 kuna
Također treba uzeti u obzir početne troškove kod otvaranja trgovačkog društva. Otvaranje j.d.o.o.-a je daleko jeftinije od otvaranja d.o.o.-a. Prvenstveno zbog razlike u iznosu temeljnog kapitala, ali i zbog različitih troškova kod javnog bilježnika, naravno ako ne odlučite otvoriti firmu elektroničkim putem. Okvirna cijena otvaranja j.d.o.o.-a preko javnog bilježnika iznosi 600tinjak kuna, dok je cijena za otvaranje d.o.o.-a oko 3.000 kuna. Ako Vam je bitno u samom početku poslovanja uštedjeti koliko god je moguće, preporuka je otvaranje jednostavnog društva s ograničenom odgovornošću.
-
Trošak javnog bilježnika:
- j.d.o.o. - oko 600,00 kuna
- d.o.o. - oko 3.000,00 kuna
1. Naziv društva
Prije javljanja javnom bilježniku, odlaska u HITRO.HR ili otvaranja društva putem START aplikacije morate osmisliti naziv društva. Naziv Vašeg društva mora biti jedinstven za područje Republike Hrvatske, stoga prilikom odabira naziva provjerite postoji li već neko društvo registrirano s poželjnim imenom. Provjeru možete izvršiti preko stranice sudreg.pravosudje.hr. Svakako uzmite u obzir kako se kod odabira naziva društva gledaju svi trgovački sudovi u Republici Hrvatskoj. Također pripazite da naziv Vašeg društva ima barem tri znaka razlike koja čine dovoljnu razliku naspram drugim trgovačkim društvima u registru sa sličnim nazivom. Prijevodi također ne prolaze, dakle nemojte odabrati naziv koji u prijevodu na jezike EU, grčki i latinski već postoji u registru (npr. Book d.o.o. se ne može prijaviti jer postoji Knjiga d.o.o.). Najbolje bi bilo da imate spremno nekoliko verzija naziva društva, u slučaju da jedno od njih ne prođe na trgovačkom sudu. Preporuka je, da probate osmisliti naziv društva koji se sastoji od dviju riječi.
- pripremite nekoliko verzija naziva Vašeg budućeg društva
- osmislite naziv društva koji je sastoji od dviju riječi
2. Odabir djelatnosti i sjedište
Uz naziv potrebno je odrediti djelatnost s kojom će se društvo pretežno baviti. Djelatnost određujete sukladno Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti (NKD) te možete prijaviti koliko god djelatnosti želite. Preporuka je navesti sve djelatnosti koje bi se potencijalno mogle obavljati u budućnosti.
Vaša firma trebat će i svoje sjedište, odnosno adresu poslovanja, koja se također obavezno prijavljuje. Ovisno o tome prijavljujete li sjedište u iznajmljenom prostoru ili na adresi stanovanja, morate sklopiti Ugovor o najmu poslovnog prostora, sa sobom ili osobom koja iznajmljuje prostor.
3. Javni bilježnik
Sljedeći korak je odlazak javnom bilježniku. Prijavu za upis u sudski registar i neke priloge potrebno je ovjeriti kod javnog bilježnika uz predočenje osobne iskaznice ili putovnice (za strane državljane). Potpisivanju obavezno moraju prisustvovati svi osnivači i druge osobe čije je potpise potrebno ovjeriti. Ako želite osnovati društvo preko HITRO.HR, unaprijed pitajte javnog bilježnika nudi li uslugu prijave preko e-Tvrtka i HITRO.HR.
U slučaju da nudi obje usluge, tada se sva dokumentacija prosljeđuje elektroničkim putem u HITRO.HR. Ako pak ima samo uslugu e-Tvrtka, tada javni bilježnik direktno šalje dokumentaciju na trgovački sud. Razlika je u tome, što preko HITRO.HR daljnje korake možete obaviti kod njih u fini, dok druga opcija znači da ćete nakon dobivenog rješenja morati sami dalje nositi dokumentaciju.
- HITRO.HR opcija: osnivački polog i plaćanje sudske pristojbe možete platiti u HITRO.HR uredu. Nakon uplate oni prosljeđuju svu dokumentaciju na nadležni trgovački sud.
- Druga opcija: nakon potpisivanja kod javnog bilježnika u banci otvorite prijelazni račun, na koji uplaćujete osnivački polog, te usput možete platiti sudsku pristojbu. S potvrdama o uplati vraćate se javnom bilježniku, te on šalje svu dokumentaciju nadležnom trgovačkom sudu.
NAPOMENA: Slanje dokumentacije putem e-Tvrtke "–" rok za rješenje 24h
Nakon upisa u Sudski registar trgovački će sud elektroničkim putem dostaviti Rješenje o osnivanju i Potvrdu o OIB-u novoosnovane tvrtke u ured HITRO.HR ili javnom bilježniku.
4. Obavijest o razvrstavanju poslovnog subjekta
Sljedeći korak je upis poslovnog subjekta u Državni zavod za statistiku, kako bi mu se dodijelio matični broj i šifra glavne djelatnosti.
- HITRO.HR opcija: u uredu ćete dobiti RPS obrazac potreban za dobivanje Obavijesti o razvrstavanju poslovnog subjekta po Nacionalnog klasifikaciji djelatnosti (NKD). HITRO.HR automatski po primitku Rješenja o osnivanju šalje RPS obrazac na Državni zavod za statistiku, te se potvrda dobiva elektroničkim putem u roku od jednog radnog dana.
- Druga opcija: skinete RPS obrazac sami, ispunite ga, te sami šaljete s Rješenjem o osnivanju nadležnom uredu Državnog zavoda za statistiku. Potvrda se dobiva sljedeći dan elektroničkim putem.
5. Otvaranje žiro računa
Žiro račun možete otvoriti nakon dobivanja Rješenja o osnivanju i Obavijesti o razvrstavanju poslovnog subjekta. Bilo bi dobro prije odlaska u banku ili pokretanja otvaranja transakcijskog računa elektroničkim putem u Fini izvaditi Potvrdu o stvarnom vlasniku, koja se nosi na uvid u banku kod potpisivanja ugovora.
Provjerite na koji način banke otvaraju poslovne račune, da ne bi uzaludno dolazili u banku bez potrebne predaje online obrasca putem stranice. Banka u roku od nekoliko dana potvrđuje zahtjev, te Vas poziva na potpisivanje ugovora. Tada dobivate i potpisni karton, koji je potrebno poslati poreznoj upravi u zadnjem koraku.
6. Prijava na HZMO i HZZO
Novoosnovano društvo, vlasnika društva i zaposlenike potrebno je prijaviti u sustav mirovinskog i zdravstvenog osiguranja. Za evidentiranje početka poslovanja potrebno je na HZMO dostaviti Rješenje o upisu u odgovarajući registar, Obavijest o razvrstavanju poslovnog subjekta, te ispunjenu tiskanicu M-11P (Prijava o početku poslovanja obveznika doprinosa). Također je potrebno prijaviti zaposlenike preko prijave o početku osiguranja putem tiskanice M-1P. HZMO automatski prosljeđuje podatke na HZZO.
- Potrebna dokumentacija:
- Rješenje o upisu u odgovarajući registar
- Obavijest o razvrstavanju poslovnog subjekta
- Tiskanica M-11P i tiskanica M-1P
7. Porezna uprava
U roku od osam dana od upisa društva u sudski registar potrebno je prijaviti društvo na Poreznu upravu.
- Potrebna dokumentacija:
- Rješenje o upisu u odgovarajući registar
- Obavijest o razvrstavanju poslovnog subjekta
- Potpisni karton
- Ugovor s knjigovodstvom
- Ugovor o zakupu poslovnog prostora
- Obrazac Prijava činjenica bitnih za oporezivanje
Najbolje je nazvati Poreznu upravu, kako bi dobili kontakt referenta zaduženog za Vaše društvo, te mu dostavili potrebnu dokumentaciju elektroničkim putem.
Otvaranje firme putem START platforme
U današnje digitalno doba omogućeno je i otvaranje trgovačkog društva preko START aplikacije iz udobnosti vlastitog doma. No kako bi tako mogli otvoriti poslovanje i zapravo uštedjeti troškove javnog bilježnika potrebna Vam je vjerodajnica visoke razine sigurnosti odnosno certifikat s kvalificiranim elektroničkim potpisom. Dakle treba Vam Elektronička osobna iskaznica (eOI) ili FinaCertRDC certifikat na QSCD kripto uređaju (i čitač kartica, ako ste se odlučili za opciju elektroničke osobne iskaznice).
Prijavljujete se u sustav START i preko forme upisujete sve informacije o budućem društvu "–" naziv, sjedište, iznos temeljnog kapitala, djelatnosti, podatke o direktoru i dr. Nakon popunjavanja svih polja, te dokumente elektronički potpisujete. Potpisani dokumenti se zatim šalju u potrebne institucije: Trgovački sud, HZMO, Poreznu, Državni zavod za statistiku i banku.
*Izrada pečata
Za izradu pečata treba Vam Rješenje o upisu u sudski registar i dizajn.